My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Monday, September 12, 2011

Ingatlah sikit diri kita siapa....

Dulu dah berpakat untuk buat itu ini bersama. Dah bersetuju dengan apa jua perkara. Tapi bila makin lama, makin terlupa pula apa yang pernah dipersetujui. Malah lagi nak melebih-lebih, seolah-olah dia pulak yang jadi tok ketuanya. 

Kita kene fikir, bila hidup berkumpulan atau pun beramai-ramai, suara majoriti mesti dititikberatkan. Bukannya kita hidup sebatang kara di hutan rimba. So, if ada apa-apa bincanglah terlebih dahulu dengan yang lain. Bukan main ikut kepala kita saje. Mungkin tak semua orang akan menolak ape yang kita utarakan, unless mende tu sangat tidak logik & membebankan semua pihak.

Kita takkan tahu apa yang tersirat di hati orang lain. Malah diri kita sendiri pun sangat 'unpredictable'. Boleh ke kita jangka apa yang terjadi pada diri kita? Kita hanya boleh mengawalnya tapi tidak boleh menetapkannya.

Kebiasaannya, orang sebegini akan bersikap selfish (pentingkan diri sendiri) untuk kepentingan diri sendiri & takkan akan menguntung orang sekeliling. Umpama parasit, ia enak menumpang di dahan pokok, tapi malangnya si dahan pokok yang reput. Akhirnya, benefit hanya memihak di sebelah pihak saja.



1 comment:

  1. Entri yang pendek tapi bila difikirkan ia cukup mendalam...... sendiri mau ingat maaa.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails