My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Thursday, November 17, 2011

Camnilah perangai orang melayu kita

Assalamualaikum & morning...

Tadi tengah sembang dengan kawan kat GTalk, menjadi kebiasaan bertanyakan menu breakfast pepagi. Dia cakap dia ambik nasi goreng, paru & telur goreng. Harga semuanya RM7!!!!!!!!! Mak aih.. cekik darah namanya. Baik ambik ayam 2 ketul kan.

Sangat tak patut. Bukan nak mengata bangsa sendiri, tapi hakikat yang nyata memang begini. Mana-mana pergi pun situasi tetap sama. Melayu hanya tau nak untung cepat tanpa memikirkan tentang pelanggan mereka. Tapi try tengok cara orang cina berniaga, mereka lebih mementingkan pelanggan terlebih dahulu dari untung. Sebabnya, apabila dah ada pelanggan tetap, untung akan berlipat kali ganda.

Tapi tidak bagi Melayu, sangat obses untuk cepat kaya tapi tak berfikir jangka masa panjang. Rata-rata bila orang cakap, contohilah cara orang cina berniaga. Macam mana dorang tak berjaya & kaya-raya, sebab dorang jujur & ikhlas. Melayu sesama melayu pun nak cekik darah.. Bila masa bangsa sendiri nak maju? Fikirlah....

6 comments:

  1. Saya pernah kerja kat kedai bangsa yang disebut, hakikatnya harga barang diorang pun tak la murah sangat. Berlipat kali ganda dari harga borong tapi sebab ada yang lebih mahal tu la kedai dia laku je. Jujur, ikhlas tu tak pasti la. Semua cari untung jugak kot.. :)

    ReplyDelete
  2. Terus teringat pakcik kat kpt. Gamaknya tahun depan dah blh pegi haji. Hehehe

    ReplyDelete
  3. tu kat mane tu?? kalau kat Kerteh Tganu, kedai2 yang menujal makanan mmg cekik darah giler2... spinggan nasi pun rm 7 atau 8 rnggit..orang kiter la tu >_<

    ReplyDelete
  4. tak semua melayu macam tu..tapi selagi hakikat manusia, pasti ade yang macam tu

    ReplyDelete
  5. ehem....tuan punye blog...tumpang meluah perasaan ye >.< .....saya dah x tahan dengan perangai orang melayu....kalau jd jahat kene kutuk...kalau jadi baik kene kutuk jugak...lagi teruk ..kutuk blakang2 pulak tu...xleh nk tengok orang lain berjaya...sikit2 dengki...sendiri malas nk usaha...nk cepat je...lagi2 zaman sekarang...x kesah lah sape pun keluarga ke kawan2 ke jiran ke cikgu ke...(nak den sobut satu persatu ke) ...den dah x tahan dah haaa...abih SPM den nak chow negara orang putih....merajuk dengan perangai orang kat sini...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails