My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Monday, October 1, 2012

Beringat-ingatlah utk hari kemudian

Ok... menabung memang penting. Even soploh sen pun itu namanya duit. Kalau korang boleh buat duit berkoyan-koyan macam bank negara takpe lah jugak.  Masalahnya reti buat duit dari bekerja, abiskan duit pun lagi pandai. Bukan ckp orang je, aku pun sama. Duit gaji kalau tak asingkan tempat lain memang takde la saving.

Eventho keluarkan sikit-sikit tapi kerap, sama jugak. Bila keluarkan banyak terus lagi parah sebab dah nampak penuh purse and wallet kan. Lagi mau ambik berkeping-keping. Solutionnya memang kene asingkan di tempat yang korang memang tak nampak depan mata. Tapi korang tahu mende tu ada untuk menjamin korang di masa depan. Bila ada emergency, tak perlu susahkan orang lain eventho ibu bapa kita sendiri.

Tapi kalau dah ade yang nak membantu itu satu bonus, alhamdulillah. Tapi first thing memang kita kene pk diri kita sendiri dulu. Nak ke kita mengemis dengan orang minta bantuan. Unless kesulitan yang kita dapat tu memang memerlukan bantuan dari orang sekeliling.

Kita kene ada kesedaran tu, sapa lagi boleh remind kite selain dari kita sendiri. Biasanya kita akan cakap... "Alaa nantilah dulu, takde keperluan lagi." Tapi sape tau apa yang akan terjadi in future. Dalam sekelip mata, menyesal pun dah takde guna. Akibatnya sikap suka bertangguh dan tak ambik cakna langsung. 

Kalau dah susah nanti jangan salahkan orang lain. Salahkan diri sendiri dulu yang mempunyai sifat negatif.

Notakaki: Dulu jahil jugak nak menyimpan, tapi bila fikir balik tentang masa depan, sampai bila nak perabis duit tanpa ada saving langsung. Kita ni belom tentu hidup sampai umur pencen utk dapat duit KWSP. Huhu



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails