My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Monday, October 1, 2012

Berlapang dada, bersihkan hati.

Bila hati kita tak tenang, macam-macam perasaan akan datang. Sekejap kita rasa nak marah, kejap kita rasa meluat, kejap kita rasa menyampah. Semuanya perasaan negatif. Dah macam gaya orang psiko pun ada nampaknya.

Semua akan nampak tak kena di mata kita. Sebabnya hati masih menyimpan perasaan amarah yang terlampau. Kata-kata yang terluah pun dah macam orang tak berfikir panjang. Betullah orang cakap, ikut hati mati, ikut rasa binasa. Bila dah terlanjur bercakap, memang buruk padahnya. Asalkan hati dapat melepaskan apa yang terbuku. Tp ingatlah, itu akan memusnahkan diri anda sendiri.

Dah macam orang tak berpelajaran gaya cakapnya. MasyaAllah. Orang yang kuat adalah orang dapat menahan rasa marah dan amarahnya. Kalau tak sabar memang akan binasakan diri sendiri. Apa salahnya bertenang, istighfar dan muhasabah diri sendiri. Mana silapnya kita, mana tak betulnya tindakan kita. Agar sama-sama dapat memperbaiki utk yg lebih baik. Bukan hanya melepaskan kata-kata 'sampah' sebegitu.

Dekatkan diri dengan Allah. Kalau diri kita sendiri pun rapuh, senanglah makhluk Allah yang diciptakan dari api itu mendampingi. Pada siapa lagi kita nak mengadu selain Yang Maha Esa. Semua orang buat silap. Tapi sebelum salahkan orang lain, belek diri kita dulu. Fikir sejenak....

Wallahualam....
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails