My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Thursday, July 2, 2009

Hari ini dalam sejarah

Current mood: sedih

Salam semua..
Actually, ari ni aku sedih yg amat sangat. 2 hari lepas tetibe aje laptop aku keluar skrin biru then ntah ape2 ayat yg dia merapu pn aku xtahu. Dah xsempat nk baca dah. Terus aje aku restart balik then da stuck jelaa kt ctu. Cannot booted already. Tension! Aku ni tau jugak la kn skit2 sal komputer even xde laa PRO sgt. haha.. Then p geledah kotak2 CD kot2 jupe CD Windows ke ape. Nasib baik jupe 2 keping. Try laa repair gune CD tu.. alih2 berjalan kejap laptop tu then stuck balik. Hangin tol aku time tu. Sedih tu xyah ckp la kn. Lepas tu pasrah jelaa.. Biarkan je laptop tu. Dah kemas2 masuk beg dah pun. Punyalah keciwa.. huhu

Lepas tu abis laa aku msg kwn2 aku tnye prob laptop ni. Macam2 assumption laa dorang kasi. Pening jugak kepala eden.

Adi Pahang " Mayb system error la 2.. Xtau la, nk senang cube anta kedai je. Wt sdri t xpasal2 rosak."

Adi Ganu " Mgkin xleh boot window sbb file hilang, jd kene repair window / format. Satu lg mungkin HD rosak. Cube chek kt BIOS, HD ade lg x?

Lepas tu aku chek laa kn. HDD (PM): none! Matilaa aku. HD aku rosak ke?? Xpenah tpk lak aku HD aku akan rosak. Dah la aku xde buat backup ape2 pun sume bende lam tu. Mmg aku pasrah gila laa time tu. Nangis dalam hati jela.. Nak nangis pun air mata dah xkuar. Bertimpa2 la dugaan yang aku terima. sob..sob..

Semalam pagi2 lagi aku dah gtau my dad yg laptop aku rosak. So, kene tukar HD ni lebih kurang Rm250. Nasib baik my dad sudi nk membiayainye... (skemanye ayat! ;p)
Then aku hantar laa laptop aku kt kedai semalam. Lepas 15min tinggalkan kt kedai, akak kedai tu call aku...

Akak kedai: 'Hello.. ni Nor ye.'
Aku: 'Haa.. ye saye.'
Akak kedai: 'Ni nok oyat, laptop tu mmg punoh HD. Lepah tu keno tuka laa.'
Aku: 'Ooo.. meme punoh HD la ye? Hurm.. tuka jelaa..'

Gluppp~ Musnah semuanya! uwawawawawa... mmg sume dah xdpt nk diselamatkan lagi. Tp time tu aku kat CC, xkn nak nangis meraung kt ctu plak. Nant org ckp aku GILA! hahaha.. Lepas tu aku diam je spjg balik umah.. mengeluh je.. dah tau xbaik mengeluh tp apekan daya.. sob..sob.. (dah byk aku nangis ni..)

Seharian aku jd cam org depression mengenangkan nasib HD aku tu. Dah 6 thn aku bela dia. Pergi jugak dia akhirnya.. uhu.. aku terpaksa relakan! ecece.. ;p Then, aku call balik kedai td. Ckp ngan technician pulak..

Aku:'Hello. Sy ni Nor yg anto laptop tadi.'
Technician: 'Ooo.. laptop mano so eh.'
Aku: 'Acer TravelMate 290. HD tu meme rosok ke. Bulih dop kalu sy nok suh buat backup. Hok mano2 bulih laa..'
Technician: 'Tengok dulu la. Kito try chek dlu. Klu bulih kito wat lah deh.'
Aku:'Oklah.. terime kasih ye'

Tp peluang nk retrieve balik sume data2 tu cam tipis je. Aku xde la berharap setinggi gunung Everest nk dptkan balik sume tu tp klu dpt skit2 pn alhmdulillah la.. uhu..

Hari ni, aku punyelaa tunggu call dr akak kedai tu. Still xde. Last2 aku call je kedai tu then tnye laptop aku da siap ke belum. Lepas confirm da siap, terus aje aku p ambik laptop tu. Xsabau weh nk nengok laptop kesayangan hamba tu.. hahaha Even dlm hati berdukacita.. Sampai je kt kedai tu, akak tu dah p kenal muka aku then terus je p ambik laptop aku dalam makmal. Dgn sayu & pilu nye aku tatap laptop tu. Chek2 mmg satu barang yg asal pn xde. Sah laa mmg xdpt buat backup.. Redha!

Akak tu bg aku harga special skit.. RM240 (HD + format). Sbb aritu dia gtau aku HD-RM240 + Format-RM40. Xpelah, mane2 jelaa. Yang penting aku dapat guna balik laptop ni. HD yg da rosak tu aku simpan buat kenangan jela.. Nant aku letak lam frame.. sob..sob

Ni lah HD aku yg da rosak.. uhu

Footnote: Sejak awal sem aritu lagi nk beli xternal HD tp xbeli2. Tu la, org suh beli awal2 xmo. Ni dah jadi camni baru laa nk menyesal.. Dah xgune dah. sob..sob

25 comments:

  1. dia ni kan kalau sayang benda tue....sayang sungguh...
    miss izah beli baru la laptop...

    ReplyDelete
  2. tu laa.. sbb dah lame dia bersama sy.. byk rahsia sy ada dlm badan dia.. uhu
    syg nk biar cmtu je.. sobb.sobb

    ReplyDelete
  3. memang musing H1N1 ni bukan sahaja manusia dapat masalah, komputer pun terbabit sama.

    Saya pun mengalami 2 kali kes "blue screen" ni. tu yang sepi seketika tu. tapi alhamdulillah saya memang perangainya dari dulu suka buat backup dan masalah saya cuma virus tegar (scan dalam safemode, lepas tu laptop O.K balik sampi lening).

    Tengok laptop comel lote pakai processor Atom dah murah sangat (bawah RM1K pun dah dapat)

    ReplyDelete
  4. DrSam,
    tu laa pasal.. tp H1N1 tu mintak2 jauh laa ye.. hehe
    B4 dis elok je, da nm sampai ajal dia kot.. adeh. dah critical sgt mungkin.. dia da xtahan..meronta2 utk dialihkan.. xsggp tanggung beban lg.. haha (HD pn ade prasaan)

    owh kene scan gune safemode dlu eh baru elok??boleh laa wt cmtu nant.. hehe TQ Dr

    FdausAmad,
    trimas sudi jemput.. kite suke bab2 makan2 ni.. hehhe

    ReplyDelete
  5. ni den nak cakap kat ekau... ekau ado bagi den poribahaso kann..?? ni den pulak nak bagi popatah kait ekauuu... "sosal dulu pondapatan, sosal kemudian takdo lai gunonyoOoo..." ekau ingat kato2 ekau ni haa... "Sejak awal sem aritu lagi nk beli xternal HD tp xbeli2. Tu la, org suh beli awal2 xmo. Ni dah jadi camni baru laa nk menyesal.. Dah xgune dah. sob..sob"... heheheEe.. kito kawan lai kan...???

    http://artpixbyme.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. haaa... hari tu ekau ado bagi kat den poribahaso yoo... ni den nak bagi kait ekau kato popatah... "sosal dahulu pondapatan, sosal kemudian hari takdoo lai gunonyoo..."... ekau ingat la kato2 ekau ni haaa... "Sejak awal sem aritu lagi nk beli xternal HD tp xbeli2. Tu la, org suh beli awal2 xmo. Ni dah jadi camni baru laa nk menyesal.. Dah xgune dah. sob..sob..." kito masih kawan lagi ko...?? PEACE..!!!

    http://artpixbyme.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. hahaha eden trimo nasihat ekau tu. timo kasih byok2 laa yoo.. den sosal bonar dlu xboli xternal HD.. lepas ni, klu ado duit lebih den kono boli copat2 laa.. klu x kn jadi cmni lai, mati den.. meraung xdo guno doh..

    peace! haahaha

    ReplyDelete
  8. mulo2 sedih baca entri miss izah ni.. tp bilo den baco komen azry bidin, terus tak jadik nak sedih..
    nasib badannnn..hehehe

    ReplyDelete
  9. biasanya yang selalu membuatkan HD kong ialah prosesor, memory rendah terpaksa menjalankan tugas kepada HD yang spacenya besar.. Contoh: enjin kancil letak kat bas sekolah... laratka nak tarik body bas tu... kah..koh..keh..

    ReplyDelete
  10. langkasuke,
    ahahha hanya tuan empunye bdn yoo yg meraso sadihnyo.. sob..sob

    budak kampung online,
    wakakaka.. i noe dat. my lappy cikai je even brand acer! hahaa
    yg 6thn dlu.. mane laa xantik.. adeh..
    to nk wt cmno.. dah nk jadi.. :)

    ReplyDelete
  11. sweetie...
    mish ya too much...

    u tk care ok...

    heart ya banyak2...

    ReplyDelete
  12. dear! mishu u too! sob..sob

    tkcr too..

    *hug & kiss*

    ReplyDelete
  13. ciannye akak..
    tue ptanda suh tkar lappy bru kut..

    ReplyDelete
  14. syima,
    tu laa dik.. sib baik laa HD je rosak..
    lappy ni akak syg gile.. xsggp rase nk tuko dia.. hehe nant dia majuk lg..

    ReplyDelete
  15. bru prasan
    owng klate ye?
    hehehe~

    ReplyDelete
  16. dear..
    jadinya, segala picts u hilang ar..?
    kan i dh ckp hari tu nak picts u..
    hehe..

    ok dear..
    tk cr ok...

    ReplyDelete
  17. rebina,
    im not kelantanese my dear..
    i org trg.. tp stay dah kt sempadan trg-kltn.. so ckp klate laa.. :)

    Pearls,
    yups.. sume ilang dear...
    rasa nk nangis xberlagu je.. uhu
    kosong!

    u tkcr too!

    ReplyDelete
  18. wat langkasuke... (mcm nak tulih sorat) den ni tak suko sodih2 ni... dari atas samap bawah asyik duk sob sob sob sob... sodih momanjang... walau ape pun bolaku, hidup mosti ditoruihkan.... hahhahaaa.... den raso miss mijaahh kito ni pun dah hepy... go mijaahh go...!!!

    ReplyDelete
  19. azry,
    ekau ni jang mmg pelawak laa..
    sakit porot den golak.. adeh.
    dah mmg den sodih, mestilaa den sob..sob.. xkn den nak.. wahaha..wahaha.. sengal la ekau..
    skrg da ok skit laa hati den ni haa..
    terubat da even parut masih ado.. wakakaka

    ReplyDelete
  20. yup dear..
    everything's gone!
    sob..sob.. i nangis xberlagu mlm tu tau..
    so lonely without my lappy.. uhuhu

    ReplyDelete
  21. pengajarannya...
    sila save pict2 dlm cd..
    benda2 lain xper.
    picts memang sangat penting..

    xleh nak 'recall'..

    hohooo...
    kalau LOL hadapi masalah yg sama, mesti nangis gak...

    tapi benda dh lepas...
    biar jer..
    pict2 yg ader, sila savekan dlm cd/dvd..

    ReplyDelete
  22. ehhe i da lame acceli nk beli external HD tp xkesampaian lak dear..
    tu laa.. ade duit kasi org pinjam.. hahaha

    maunye xnangis dear..
    mostly the pictures i simpan since i was 17th.. huhu
    terkilan betul.. sob..sob

    ReplyDelete
  23. sedih bagi pihak u....

    17thn..?
    hohoooooooooooo...

    Tidaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak!!!

    ReplyDelete
  24. yelah.. since i was in 2ndary skull lg tau.. uhuhu
    meh join nangis sesame.. ;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails