My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Sunday, April 18, 2010

Oh plastik gelenya 20 sen..

Dorang ni reti nk hargai plastik ni.. kretif dorang ni.. hehe

Assalamualaikum u ols..

Oh ni haa.. ptg ni mau citer skit perihal plastik gelenya (word org klate) a.k.a plastik beg.
Bukan ape, slama ni kite pegi kedai ke, supermarket ke hypermarket ke mall ke ape, sure dorg bg plastik kalerful tu kan, even pasal malam pun kn.. siap ade macam2 design lak tu. Yang dpt paper bag cantik2 tu bile beli brg2 branded dapatlah.. hehe Siap ade yang suke collect plastik tu buat koleksi.. tak caya try laa tnye kwn2 korang. Sure ade salah sorg yang termasuk.. Takpun ade antara mak dorang yang siap simpan bertimbun2 dalam laci dapur... hehehe

Tapi bukan nk cite pasal nk kompol plastik tu ke ape. Bukan gk nk ngomel pjg2 kat cni. Cuma nak cakap ape yang aku tak puas hati. Tapi tak tahu lah korangnye pendapat lak camne. Masing-masing punye pendapat la kan setuju ke tak dengan ape yang aku nk ckp ni.. adeh

Semalam pegi tesco kunun2 mau carik barang skit. Sikit2 pon abis jugak RM50++. Tapi xpe, gune voucher tesco yang CELCOM bg dulu.. hehe Adelaa beli 6-7 barang. Then, lepas selesai membeli, kite sedialah utk memblahkan diri.. sbb tu name dia beli-belah.. ahaks

Sampai kaunter, aku letak sume barang.. siap sedia utk dikira. Aku memang dah kira awal2 lagi takut terlebey bajet. (baik tak aku?? ahhaah pembeli berhemah)

Gadis Cashier: RM49.30 kak.. kene beli lebih kak.. xleh kurang.
Aku: Aik?? stil xckup eh.. hahaha (gelak sorang dlm hati).

Terus aje aku suh adik aku sambar ape2 je yang ade tepi rak pembayaran tu. Dia ambik gula2 eclips & mentos. Alahai, adik aku ni saje je ambik yang mahal2.. hahaha.. Kan dah terlebey ringgit.. hahaha.. saje je ngusik dia.

Gadis Cashier: OK, RM54.70..
Aku: Ok.. (sambil hulurkan voucher RM50 plus wang sekeping RM5)

Lepas tu ade sorang lagi ngah Q bayar blkg aku. Cashier tu terus kire tanpa pedulikan aku lagi dah. Aku tetibe jadi pelik. Aku pun tercakap..

Aku: Plastik mane.. (sbb aku tgk dia biarkan jelaa barang2 aku bersepah kt atas troli tu)
Gadis Cashier: Arini takde plastik kak..
(aku lupe aritu hari sabtu, weekend). adeh.
Aku: Takpe2.. 20sen kan?? haaa bg aje.. (sambil letak duit 20sen)

Aduhai.. sakit dado den..

Komen aku: "Aku bukan ape. Aku rasa takde pon org berkira 20sen tu utk plastik tu dari dorang duk kendong barang2 tu semua. Lain la klu ade yang bwk troli dr rumah. Tapi try la korang pk kan. Klu bwk troli dr rumah pon nk sumbat celah mana dalam kereta tu.. adoi2... Satu lagi. try korang pk kan. If orang yg beli-belah barang2 dapur beratus2 RM tu, sure banyak kuantiti barang kn. If dorang stay umah pangsa, bape kali round dorg nk ulang alik dr kereta-rumah utk angkut semua barang2 tu?? Haishhh... Aku tau dorang buat kempen kurangkan penggunaan plastik tu tp bg aku cam xpatut la. Sebab biasenya hari minggu lah orang keluar beli barang-barang keperluan dapur semua kan. So, bg aku rasanya takde masalahnya setakat 20sen utk 1 plastik tu. Bagi jelah plastik tu, bukan tak bayar pun kan.. hurm.. Tu jelah pendapat aku. Tapi tak tahu lah korangnye pendapat camne kan.. :)"



Notakaki: Korang punye pendapat lak camane?? hehhehe JOM kongsi bersama... ape2 pendapat korang pon suarakan je.. :)

10 comments:

  1. plastik gelenya??
    heee.ore2 klate yang slalu panggil gitu.
    rasenye, salah 1 sebab dia suh bayar plastik time weekend,sebab dia tau kot, waktu tu orang ramai, maka banyaklah plastik yg kene gune.
    takpun,boleh cari untung gak dari situ.

    heee.pendapat je ni.

    ReplyDelete
  2. kempen no plastik bag kan?

    cdgn akak supaya guna kertas mcm kat negara luar tu...kertas leh recyle tapi plastik bag xboleh..

    pssttt akak salah seorang pengumpul paper bag dari pelbaga jenama..i like...kalo ada pass ke akak ye..tq eheheheh (sempat lagi tu)

    ReplyDelete
  3. tkde maknanya kampen depa tu kalu myusahkan org.. gantila dgn paper bag ke hapa ke barula ok

    ReplyDelete
  4. FIS,
    MAYB LA KOT KAN.. TP DUIT TU RASENYE IA LETAK DLM TABUNG.. TP XPELAH, KITE PON XKISAH, SBB KITE BAYAR KN.. MEMBELI SAMBIL BERAMAL

    DUDE,
    HEHE TU LA PASAL

    ReplyDelete
  5. SLYVER,
    BAITI MANE YE??

    ASHA,
    PAPER BAG LG MAHAL DORANG JUAL.. PADAHAL BKN BESAR PON.. ADE SAMPAI RM5 SEKEPING.. HUH
    PELIK TOL LAK DORG NI.. KECIK DARAH.. KLU NK WT KEMPEN, BEK AJE CAS PLASTIK TU SERINGGIT.. BARU LA ORG TAKMO BELI.. KAN3? HEHE

    ReplyDelete
  6. WHITE BIRD,
    PAPER BAG PON DORG JUAL JUGAK.. LG MAHAL.. ADEH

    ReplyDelete
  7. haha, kalau kat temapt sy lagilah die biar jek plastik x de, kene masokkan batang sendiri maa.~

    x sgke plastik 20sen~

    ReplyDelete
  8. naeila,
    yeke?? abis tu kene bwk dr umah terus la ye.. adeh2..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails