My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Friday, July 30, 2010

Prasangka baik vs Prasangka buruk

Memang perasaan ni selalu ade dalam diri kita. Tak kiralah baik or buruk. Hanya Tuhan Yang Maha Mengetahui segalanya.

Setiap manusia mempunyai perasaan. Seboleh-bolehnya, berprasangka baiklah kepada semua orang. Tapi apakah yang bakal terjadi pada diri sendiri apabila.... setelah berprasangka baik sentiasa, tetapi akhirnya perkara buruk yang terjadi. Adakah kita mampu membendung perasaan yang bersarang tu? Susah kan.... sebabnya ia tak seperti yang kita harapkan. Hancurlah hati dan perasaan.

Begitu juga sebaliknya. Kalau kita berprasangka buruk kepada sesuatu yang baik, kita akan rugi kemudian harinya. Menyesal pun mungkin. So, seharusnya kita perlu bersedia untuk segala kemungkinan yang terjadi.

5 comments:

  1. Tok guru (Ustaz) saya org besut..dia bukak madrasah utk golongan miskin di batu 10 cheras..setiap ujung minggu dia akan mengajar kitab-kitab jawi lama..

    dia selalu nasihat kan pada pelajar2 nya..agar sentiasa lah anda berprasangka baik walau camna sekalipun terjadi...

    ReplyDelete
  2. btul tu..stuju..
    tp kdg2 kite xdpt nk lari dr berprasangka buruk..

    ReplyDelete
  3. betulu ckp
    nyesal kmudian da x gune =)

    ReplyDelete
  4. Orang yang suka berprasangka buruk dengan orang lain sebenarnya banyak berprasangka buruk dengan dirinya sendiri. Betul?

    ReplyDelete
  5. peanut sedang mengalaminya sekarang ni kis izah..peanut bsangka baik kat org tu...tp,,yg x baik jugak jd nya...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails