My photo
Im juz an ordinary lady.. Nuthin special bout me.. I love my husband & my family so much... Like to do anything sound in my head tell me to do. Not too messy n clumsy.. Nice n friendly for sure.

Monday, June 21, 2010

Sanggup gunakan anak kecil utk meminta sedekah?

Korang mesti penah tengok keadaan di kaki lima or tepi-tepi jambatan yang mana seorang wanita yg meminta sedekah.. dengan menggunakan bayi yang masih kecil.

MasyaAllah.. pilu & sayunye dalam hati. Tapi aku tak faham sangat ape motif disebalik semua tu. Tak kesiankah pada sekujur tubuh yang masih kecil tu? Seolah-olah dipergunakan utk meraih simpati orang ramai. Sejak dulu sampai sekarang keadaan camtu xpernah luput pon. Di mana-mana kaki melangkah mesti terjumpe. Satu sindiket or.... ntah!

Tergamak betul lak si ibu berbuat demikian. Kalau betul kesempitan hidup, masih banyak cara kot boleh buat. Bukannya menyeksa bayi yang masih kecil utk menagih simpati orang. Sometimes aku sedih tengok keadaan tu tapi kekadang marah jugak dalam hati.. So, kalau hati aku tak ikhlas better aku tak bagi sedekah ke apa. Sebab, sesuatu pemberian tu haruslah ikhlas dari hati kan... adehh!




6 comments:

  1. betul2.
    tp kan cuba tgk laluan lrt bandaraya ke sogo tu.
    kan ada ibu, anak n baby tu.
    selalu gak perhati.
    mmg kecian.
    bkn ke JKM berhampiran kt ctu.
    sorang xkan xperasan kalo lalu.
    ekekeke

    ReplyDelete
  2. aku pn sedey beb...nk sedekah,tp bila mengenangkan org di sebalik kanak2 itu...aku jadi geram n x jadi nk sedekah...

    hmm..

    ReplyDelete
  3. sebenarnyer kesian bila tgk baby tu dieksploitasikan mcm tu.. tapi nk wat mcm mana kan..mungkin dgn cara tu jer mak bapakd ia dpt cari mkn.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. Dear..
    hati sayu nengok budak jadi mangsa utk meraih perhatian org ramai..

    kadang tahan hati jek lalu.
    mcm kejam lak kan..?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails